Systemów certyfikacji i znaków jakoÅ›ci przybywa na rynku z roku na rok. Jak w ich gÄ…szczu konsument może odnaleźć te, które faktycznie wiążą siÄ™ z jakoÅ›ciÄ… produktu? Które z nich stanowiÄ… rzeczywistÄ… wartość dla producenta i mogÄ… mieć wpÅ‚yw na sprzedaż? WykÅ‚ad i debata bÄ™dÄ… swoistym przeglÄ…dem funkcjonujÄ…cych na rynku znaków i certyfikatów. Producenci podzielÄ… siÄ™ swoim doÅ›wiadczeniem jak wpÅ‚ynęły one na życie produktów.
- BraÅ‚em udziaÅ‚ w różnych badaniach, z których wynika, że konsumenci nie orientujÄ… siÄ™ zbytnio w funkcjonujÄ…cych na rynku certyfikatach - przyznaje Tomasz PiÅ‚at, prezes Lokalnej Grupy DziaÅ‚ania PoÅ‚udniowa Warmia. - Brakuje edukacji i promocji w tym zakresie, jaka miaÅ‚a miejsce choćby w przypadku nowego znaku Rolnictwa Ekologicznego. Powstaje także wiele fundacji, organizacji, które odpÅ‚atnie nadajÄ… znaki jakoÅ›ci, w Å›lad za którymi nie idÄ… żadne badania, ani korzyÅ›ci dla producentów. W badaniach fokusowych ludzie do 30 roku życia wskazywali, że najbardziej skutecznÄ… sugestiÄ… przy zakupie produktów byÅ‚ marketing szeptany. Kolejne osoby którym polecano produkt, nie czuÅ‚y potrzeby weryfikacji jego jakoÅ›ci.